piątek, 15 lipca 2011

Struminica z czym to się je?

Strumienica sportowa montowana w miejsce środkowego tłumika powoduje:

• wzrost mocy silnika

• wzrost momentu obrotowego

• poprawę dynamiki jazdy

Przykładowe strumienice:


strumienica w obudowie katalizatora sitowa



strumienica okrągła sitowa


strumienica okrągła łuskowa


strumienica w obudowie katalizatora łuskowa

Strumienicę wydechową montuje się w celu przyspieszenia wydalania spalin. Nadaje ona spalinom ruch wirowy, co przyspiesza je w układzie wylotowym. Spaliny tworzą ciąg, dzięki czemu same wypychają się na zewnątrz. Daje to szybsze opróżnianie komór spalania i pozwala na pełniejsze napełnianie ich świeżą mieszanką paliwowo-powietrzną. Zalety takiej strumienicy to lepsze przyspieszenie i elastyczność silnika w całym zakresie obrotów. Stanowi dobre połączenie ze sportowym filtrem powietrza.

Takie są założenia, ale czy faktycznie tak jest?

Z moich obserwacji w większości przypadków nie ma różnicy w mocy po zamontowaniu strumienicy,ale zdarza się gdzie poprawia ona moment obrotowy silnika, co może się przyczynić do poprawy przyspieszeń i elastyczności silnika. Dlaczego tak jest? Być może, dlatego że są zamontowane z fabrycznym tłumikiem. Stwierdzam to, dlatego że strumienica plus zamontowany sportowy tłumik jest zauważalna różnica w pracy silnika.

Dlaczego? Postaram się to wyjaśnić.

W przewodach wydechowych i dolotowych silnika zachodzą zjawiska związane z przepływem gazu w rurach oraz zjawiska falowe spowodowane cyklicznym ruchem tłoków silnika. Nakładanie się tych zjawisk bardzo komplikuje przewidywania, co się dzieje w przewodzie dolotowym czy wydechowym. Są także pozytywne skutki np. doładowanie rezonansowe, ale to, co pomaga w dolocie w układzie wydechowym może spowodować duże straty. Stąd właśnie biorą się przypadki uszkodzenia silnika przez strumienice łuskowe powodujące wzmożony ruch wirowy spalin wskutek nakładania się silnych pulsacji ciśnienia blisko silnika, powodujące możliwość cofnięcia się wiru w stronę silnika. W tym miejscu podam moja rade montujmy strumienice zamiast tłumika środkowego jak już pisałem wcześniej. Nawet źle dobrana może dać pozytywne efekty. Nie montujcie strumienicy w miejsce katalizatora, może wywołać turbulencje i wypalenie uszczelki pod głowicą. Mam nadzieję, że artykuł ten coś wam wyjaśnił a czy montować czy nie? Wybór pozostawiam wam.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz